Tips om te ontspannen

Tips om te ontspannen. Vorige week konden jullie lezen wat mijn favoriete snacks zijn. Deze week geef ik jullie een aantal tips om eens goed te ontspannen. Want we zijn allemaal zo druk dat ontspanning hard nodig is!

Tips om te ontspannen

Tips om te ontspannen

Tips om te ontspannen, we hebben het allemaal hard nodig ontspanning. Maar niet iedereen is er even goed in. Zelf ben ik ook zo’n persoon die er niet goed in is. Ik vind dat ik op vakantie in het buitenland toch altijd het beste kan ontspannen. Pas dan kom ik echt helemaal tot rust.

Maar dat neemt niet weg dat er wel dingen zijn waar ik iets minder gestrest van wordt en die veel mensen wél helpen om te ontspannen. Dus deze dingen deel ik vandaag graag met jullie!

Zet je telefoon (notificaties) uit

Een goede tip is; zet de notificaties op je telefoon uit. Zo kijk je niet elke keer naar je beeldscherm wanneer je je telefoon weer voor de tigste keer op ziet lichten.
Zelf staan bij mij alle mogelijke notificaties uit sinds ik een hersenkneuzing had een aantal jaar geleden. Ik werd er toen helemaal gek van dat mijn telefoon steeds geluid maakte of oplichtte of trilde. Daarom zette ik ook de trilfunctie volledig uit. Dat gaf me toen (en nu nog steeds) zo onwijs veel rust!

De enige notificatie is als mijn telefoon gaat, dus letterlijk als iemand me belt. Dat is de enige keer wanneer mijn telefoon geluid maakt. Want ja anders dan valt het natuurlijk niet op. Al gebeurd het ook heel vaak dat mijn geluid nog gewoon uit staat. Dus dan hebben de mensen gewoon pech.

Verder komt een smsje in beeld, wel zonder geluid, want hey de wereld vergaat niet als je een smsje niet gelijk leest. Ook Whatsapp notificaties komen geluidloos in beeld als een strook bovenin. Want ook hiervoor geldt; de wereld vergaat niet als je niet gelijk reageert.

Voor de apps zoals email heb ik gewoon ingesteld dat er alleen een badge app symbool op komt te staan, zodat ik wel zie wanneer ik op mijn telefoon zit hoeveel emails ik heb. Hierdoor kan ik gemakkelijk zelf beslissen wanneer ik de app wil openen.

Bij social media apps heb ik alles helemaal uit gezet. Ook omdat het badge app symbool daar vaak bleef staan terwijl er geen notificaties waren. Dus dan opende ik de app steeds voor niks. Mega irritant. Dus nu kijk ik zelf gewoon een paar keer per dag op de social media apps wanneer ik daar zin in heb en tijd voor heb. Alleen dit al geeft me zoveel rust!

Wel of geen Whatsapp?

Mocht je nou compleet gestoord worden van iedereen die je de hele tijd maar blijft Whatsappen. Dan is het het overwegen waard om na te gaan of je wel met iedereen wílt appen.
Je kunt in Whatsapp ook gewoon contacten blokkeren. Dus mocht je gek worden van bepaalde personen of er gewoon geen behoefte aan hebben, dan kun je die mensen gewoon blokkeren. Bijna al mijn contactpersonen staan geblokkeerd op een paar na die gewoon handig zijn om mee te appen. Verder kunnen mensen me altijd mailen en smssen, want daar reageer ik ook gewoon snel op. En zo hoef ik ook niet steeds verplicht naar mijn telefoon te kijken als er weer eens iemand iets van me wil.
Gewoon afspreken en met elkaar kletsen is nog steeds veel gezelliger dan een beetje suf appen en elkaar nooit zien.

Muziek aan!

Zet na je werk lekker een muziekje aan! Onderweg naar huis of als je thuis komt. Maar dan niet zo belachelijk hard zodat je er doof van wordt. Want daar ontspan je niet van (al denken mensen vaak van wel). Dit zorgt er namelijk juist voor dat je hersens nog meer prikkels te verwerken hebben en je wilt je hersens nou juist rust geven. Zet lekker je favoriete muziek op en zing lekker mee, want zo geef je de stress de ruimte om uit je lijf te vertrekken. Wat helemaal goed helpt is om er ook even lekker bij te dansen (maar dan wel graag als je thuis bent, want in de auto is dat toch echt te gevaarlijk 😛 en dat gaat niet helemaal lekker)

Mocht je nou echt gefrustreerd zijn

Mocht je nou echt gefrustreerd zijn door die ene mega irritante collega, pak dan een kussen en gil daar gewoon even heel hard in! Het klinkt misschien idioot, maar het lucht ook enorm op! Wellicht nog even lekker schelden en daarna loslaten! Want je bent thuis, en thuis is het wél leuk!

Trek eens een gekke kop in de spiegel

Trek eens een gekke kop in de spiegel! Is dat idioot? Ja vast wel. Maar wie ziet dat nou? Als jij lekker thuis naar jezelf een gekke kop trekt in de spiegel dan schiet je vaak vanzelf in de lach. En lachen is goed voor je! Want van lachen breekt je stress ook af.

Neem een bad of douche

Neem lekker een warm bad of een warme douche en spoel alles van je af. Ook dit is een goede ontspanning. Wellicht helpt het voor sommigen maar eventjes, maar wanneer je dit combineert met de andere tips dan kom je al een heel eind!

Ga lopen!

Ga een stuk lopen. Bijvoorbeeld vanuit je werk naar huis als dat kan, of zet je auto een eind verderop neer en loop dat stuk naar je auto. Of maak een avondwandeling na het eten of misschien wel juist voor het eten. Bewegen is goed voor je en wandelen ontspant je ook.

Lezen, puzzelen of kleuren

Verder kun je natuurlijk ook nog gaan lezen, puzzelen of kleuren. Of wellicht een gezelschapsspel doen als je niet alleen bent. Dit zijn ook leuke en ontspannende bezigheden. Hierbij kom je vaak wel tot rust en kun je in elk geval je gedachten even lekker verzetten.

Wat is jouw ultieme tip om te ontspannen? En neem je vaak tijd voor jezelf om te ontspannen? Eigenlijk zou je dit namelijk dagelijks moeten doen.

2 thoughts on “Tips om te ontspannen

  1. Ik kan echt rustig worden en ontspannen met ASMR video’s aan. Sommige mensen vinden dat creepy, maar ik vind zachte stemmen wel fijn. Meestal ben ik dan ondertussen bezig met een huishoudelijke taak of huiswerk o.i.d.

    1. Chill dat je daar ontspannen van wordt! Bij mij werkt dat averechts. Ik word daar heel kriebelig en onrustig van juist. Maar creepy vind ik het niet. Er zijn idd wel echt 2 kampen, mensen die het geweldig vinden en aan de andere kant mensen die het weer helemaal niks vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *